FANDOM

Kanada
カナダ
Canada2
Hahmotiedot
Edustaa Kanada (Canada)
Ihmisnimi Matthew Williams (マシュー・ウィリアムズ, Mashū Wiriamuzu)
Sukupuoli Mies
Syntymäpäivä 1. heinäkuuta
Hiusten väri Vaalea/Oranssi (manga), Tummanvaalea (anime)
Silmien väri Violetti (manga), sininen (anime)
Pääkaupunki Ottawa
Viralliset kielet Englanti, ranska
Ensiesiintymiset
Pokkari Pokkari 1
Strippi Fly, Mr. Canada, Fly!
Peli Gakuen Hetalia Portable
Drama CD Hetalia: Axis Powers Character CD Vol. 7- Russia
Anime Jakso 19
Ääninäyttelijät
Japani Katsuyuki Konishi
Englanti Eric Vale
Kanada -kuvat

Kanada (カナダ, Kanada) hahmo sarjasta Axis Powers Hetalia. Vuonna 2008 Himaruya antoi joillekkin hahmoista ihmisnimet, ja Kanada sai nimekseen Matthew Williams (マシュー・ウィリアムズ, Mashyū Uiriamuzu).

Ulkonäkö Muokkaa

Hänen hiuksensa ovat aaltomaiset ja kuvataan toisinaan olevan kaksisävyiset: kevyemmän vaaleat päältä, ja enemmän oranssin (tai tummemman blondin) sävyinen pohjalta. Hänellä on violetit silmät, mutta ne ovat sinisinä joissakin virallisissa teoksissa joissa hän on. Ainakin yksi hahmo kuvaa hänen hiuksensa olevan täysin oranssit. Anime kuvaa hänen hiuksensa hieman erilaisen sävyisiksi vaaleiksi kuin veljellään Amerikalla, ja hieman tummemman siniset silmät. Hänellä on myös kihara hiuskiekura päässään.

Kanada pukeutuu painavaan keltaisenruskeaan talvitakkiin ja housuihin, joka toimii hänen sotilaspukunaan, mutta kun hän pukeutuu rennosti, hänellä yleensä esitetään huppari päällään (jossa on Kanadan lipun symboli) ja farkut. Kuten veljensä, Kanada käyttää silmälaseja, hänellä on myös suojalasit päässään joskus (esim. silloin kun hänellä on uniformu päällä). Kuva oikealla kuvaa häntä hänen nuorimpina päivinään, luultavasti varhaisessa teini-iässä.

Vaikka hänet usein piirretään lyhyemmäksi fanitaiteissa, virallinen taide tekee selväksi, että hän on joko samalla korkeudella kuin veljensä, tai hyvin lähellä sitä.

Persoonallisuus ja kiinnostuksen kohteet Muokkaa

Toisin kuin veljensä, Kanada on ujo, herkkä, ja vihaa tappelua. Tästä huolimatta hänet usein sekoitetaan hänen veljensä kanssa, jonka takia löytääkin itsensä vaikeuksista, jotka Yhdysvallat on aiheuttanut. Kun häntä ei sekoiteta veljensä kanssa, muilla valtioilla on tapana unohtaa tämän olemassaolonsa. Hän on myös passiivisen agressiivinen, ja sai kerran mahdollisuuden saada Amerikan itkemään väittelemällä hänen kanssa yli kolme tuntia, ja muistuttamalla joka ikisestä hänen viastaan. On myös ymmärretty eräässä luvussa, että hän rakastaa vaahterasiirappia, ja osoittaakseen sen hän on tarjonnut Amerikalle jotkut hänen kahvistaan.

Hänellä on lemmikkikarhu nimeltään Kumajirou, mutta jopa se unohtaa omistajansa. Vastineeksi Kanada ei koskaan muista hänen karhunsa nimeään tarkasti.

Suhteet Muokkaa

Amerikka Muokkaa

Veljekset kasvoivat erillään lapsina, kunnes Englanti sai Kanadan mukaansa tapaamaan Amerikkaa, josta oli tylsää olla hänen kanssaan ja unohti hänet pian tapaamisensa jälkeen. Aikuisuudessaan Amerikka on hänen jatkuva vaivojen lähde, ja ihmiset saavat identiteetin aina sekaisin, ja Kanada joutuu aina riitoihin jotka Amerikka on aloittanut. Kuitenkin väittelyn aikana Kanada kykeni alentamaan hänet kyyneliin, kun hän piti kolmen tunnin paasauksen kaikista hänen virheistään. Tästä huolimatta heillä näyttää olevan toisiinsa hyvä suhde, sillä heidän kiistelynsä ja Amerikan unohtelu häntä kohtaan voi ollakkin vain sisaruskateutta.

Kuuba Muokkaa

Kuuba, sekä monet muut maat luulivat Kanadaa Amerikaksi ja hakkasivat hänet. Myöhemmin hän pyysi anteeksi ja sovinnon eleenä antoi hänelle jäätelöä. Nämä kaksi tulevat hyvin toimeen, vaikka Kuuba vieläkin sekoittaa Kanadan hänen veljeensä.

Esiintymiset Muokkaa

AnimeMuokkaa

Kanada ja Kumajirou esiintyvät jaksossa 19, Liittoutuneiden kokouksessa, mutta hänen "näkymättömyys-efektinsä" takia muut liittoutuneet eivät huomaa hänen läsnäoloaan.

Hänen pukuaan oli hieman muuteltu animessa, hänen violetit silmänsä muuttuivat syvän sinisiksi ja hiuksensa laadittu lyhyemmiksi ja suoremmiksi, sekä tummanvaalea sävy puuttuu. Hänen rento hupparinsa usein oletetaan olevan punainen (vaikka onkin väritetty vaaleanvihreäksi virallisessa kuvassa), on myös väritetty sinivihreäksi.

Hänen äänenään toimii Katsuyuki Konishi, joka on myös Amerikan ääninäyttelijä animessa. Pash -lehden haastattelussa Konishi sanoi, että hän luo Kanadan äänen hyvin hiljaisesti ja "juuri ja juuri yli kuiskauksen", toisin kuin Amerikkaa näytellessään puhuu selvästi kuuluvammin.

Trivia Muokkaa

  • Hänen syntymäpäivänsä 1. heinäkuuta on Kanada-päivä, jolloin Kanada itsenäistyi 1. heinäkuuta 1867, vaikka täysi itsenäisyys saatiinkin vasta 17. huhtikuuta 1982.
  • Varmaa lähdettä ei ole hänen etunimelleensä Matthew. Koko Kanadassa Matthew on ollut suosittu nimi vastasyntyneille viime vuosikymmeninä, usein yksi kolmesta parhaimmista nimistä. Sattumalta tai ei, karavelilla purjehtinut John Cabot Bristol, joka saapui Pohjois-Amerikkaan vuonna 1497, oli nimeltään Matthew. John Cabotin ja hänen miehistön uskotaan olleen jossain päin Newfoundlandia (joka ei ollut Kanadan provinssi vuoteen 1949). Fanitöissä hänen nimensä on toisinaan kirjoitettu Matthieu tai Mathieu, ja se tunnustaa menneisyyden ja nykyisyyden Ranskan vaikutusvallan Kanadassa.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki