FANDOM

Liettua
リトアニア
Liettua.png
Hahmotiedot
Edustaa Liettuan tasavalta (Lietuvos Respublika)
Ihmisnimi Toris Laurinaitis (トーリス・ロリナイティス, Tōrisu Rorinaitisu)
Ikä 19
Sukupuoli Mies
Syntymäpäivä 16. helmikuuta
Hiusten väri Ruskea
Silmien väri Vihreä (manga), sininen (anime)
Pääkaupunki Vilna
Viralliset kielet Liettua
Ensiesiintymiset
Pokkari Pokkari 1
Strippi Chapter 4: Pact of Steel
Drama CD Hetalia Drama CD: Prologue
Anime Jakso 01
Jakso 17 (puhe)
Ääninäyttelijät
Japani Ken Takeuchi
Englanti Josh Grelle
Liettua -kuvat

Liettua (リトアニア, Ritoania) on sivuhahmo sarjassa Axis Powers Hetalia. Kun Himaruya antoi vuonna 2008 joillekin hahmoille ihmisnimiä, hän sai nimekseen Toris Laurinaitis (トーリス・ロリナイティス, Tōrisu Rorinaitisu).

Ulkonäkö Muokkaa

Hänellä on olkapäille yltävät ruskeat hiukset ja vihreät silmät (siniset animessa). Toisen maailmansodan esiintymisissään hänellä on vihreä armeijan uniformu pitkillä saappailla (tai tavan kengillä, riippuu kuvasta). Liettualla on joskus hiukset ponnarilla, esim. kun hän työskenteli taloudenhoitajana tai kun hän oli nuorempi.

Stripissä While You Were Gone Liettuan selkää näyttävät peittävän syvät arvet.

Persoonallisuus ja kiinnostuksenkohteet Muokkaa

Kolmesta Baltian maasta vanhin Liettua hallitsi keskiajalla Keski- ja Itä-Eurooppaa, ja oli valtava valtio, joka voitti kerran Preussin, kunnes tuli Venäjän viemäksi. Vaikka hän pääsikin pois hetkeksi, hän päätyi aina takaisin hänen valtaansa. Kun Neuvostoliitto hajosi, hän sai itsenäisyytensä täysin takaisin ja alkoi kunnostautua Puolan kanssa.

Hän on hiukan totinen sisäänpäin kääntynyt, päätyy ottamaan hyödyn ja on tyyppiä, joka toivottaa tervetulleeksi sydämeensä sen, jonka tuntee. Hänellä on myös taipumut masennuttaa itseään niin paljon, että saa vatsakivun, ja hänellä on muutenkin heikko vatsa. Liettua on myös kiinnostunut taistelulajeista ja kirjallisuudesta ja ajaa käytettyjä autoja.

Harvinaisessa stripissä näytetään, kuin kaksi muuta Baltian maata ajattelevat hänestä hyvin, mutta paheksuvat että hän sivuuttaa heidät ja suosii Puolan kanssa ajan viettämistä. Hahmontunnistamistaulukossa sanotaan, ettei Liettuasta voi erehtyä, jos Venäjä ja Puola raahaavat häntä ympäriinsä.

Suhteet Muokkaa

AmerikkaMuokkaa

Ensimmäisen maailmasodan laskeumasta köyhäksi tullut Liettua asui Amerikan luona jonkin aikaa ja työskenteli tämän taloudenhoitajana. Hän julisti sen olevan "taivas" ja suhtautui Amerikkaan myönteisesti. Hän sai myönteisen vastaanoton Amerikan valasystävältä ja Tonylta, joka siirsi hänet usein avaruusalukseensa kateuksissaan, kun Liettua kiinnitti enemmän huomiota valaaseen.
1930-luvun laman iskettyä ja köyhyyden levittyä maasta toiseen Liettuan täytyi palata Venäjän luo.
Nykyään Liettua on nähty vierailevan Amerikan luona tämän syntymäpäivillä.

Valko-VenäjäMuokkaa

Vaikka Liettua on ihastunut häneen, Valko-Venäjä halveksii häntä ja kohtelee tylysti. Kun he olivat lapsia, Valko-Venäjä mursi Liettuan jalan ja kuristi häntä. Kun Liettua sai viimein järjestettyä heille treffit, Valko-Venäjä mursi kaikki hänen sormensa. Voisi olettaa, että Valko-Venäjän viha häntä kohtaan tulee Liettuan Valko-Venäjän alueliittämisestä Liettuan suuriruhtinaskunnan ajoilta. Liittämisen takia Valko-Venäjä erotettiin Venäjästä pitkäksi ajaksi. Halloween 2011-tapahtumassa Valko-Venäjä ei kohtele Liettuaa tavallisella julmuudellaan.

PuolaMuokkaa

Liettua on Puolan partneri, josta hän puhuu "Liet"inä (lyhenne "Lietuva"sta, joka on Liettua liettuaksi). He ovat läheisiä, vaikka Liettuasta tuntuukin, että häntä usein raahataan ympäriinsä. Puolan näytettiin alussa olevan kovin itsekeskeinen ja välinpitämätön Liettuan ongelmista, mutta myöhemmissä stripeissä näytetään, että heidän ystävyytensä ei ole niin yksipuoleista, kuin sen annettiin olettaa. Puolan hahmo on muuttunut paljon vuosien varrella, ja hän on uudemmissä stripeissä epäitsekkäämpi. "Puuttuvassa" sivussa luvusta 5 paljastetaan, että Puola välitti Liettuasta sisimmässään, sillä sanoi: "Mä en, niinku, todellakaan välitä, mitä [Liettua] ajattelee musta. Vaikka sä, niinku, vihaisit mua, niin se ei todellakaan muuta sitä, että pidän susta." Sitten hän sanoo yrittävänsä olla vähemmän itsekäs.

Stripissä While You Were Gone hän ajattelee: "Liettuassa on puoli, jota en tunne", kun näkee Liettuan kolhiintuneen ja mustelmien peittämän selän.

VenäjäMuokkaa

Aikoinaan Liettua oli Venäjän alainen ja ei-kovin-hienovaraisesti vihjattu olevan hänen pahoinpitelynsä uhri; Liettualla oli kerran sisäkön asu ja Venäjä löi häntä ruoskalla While You Are Gone-stripissä. Nykyään Venäjä toivoo että niin Liettua, kuin koko maailma, tulisivat "yhteen Venäjän kanssa." Kun hän vieraili Amerikan luona, joka piti huolta Liettuasta toisen maailmansodan jälkeen, hän sanoi Amerikan pitävän olla mukava hänen "exälleen", mutta Suuren laman aikaan Liettua palasi takaisin Venäjän luo. Kerran Venäjä kuunteli niin paljon Liettuan unelmista, että paljasti jopa omansa "lämpimässä paikassa auringonkukkien kanssa elämisen", ja pian sen jälkeen antoi Liettuan nukahtaa hänen olkapäälleen, vaikka oli korvannut itsensä pandalla siihen mennessä, kun Liettua heräsi jälleen.

Esiintymiset Muokkaa

Liettua2.png

Liettua jaksossa 29.

AnimeMuokkaa

Liettua esiintyy ensikerran jaksossa 01, maailmankokouksessa, jossa Venäjä kiusaa häntä.
Myöhemmin hän esiintyy jaksossa 17, jossa hänen kuullaan myös puhuvan ensikertaa.
Animeversiossa hänen vihreät silmänsä ovat siniset ja hiusten väri hiukan vaaleampi.

Trivia Muokkaa

  • Hänen syntymäpäivänsä 16. helmikuuta on päivä, jolloin Liettua julistautui itsenäiseksi Venäjästä vuonna 1918.
  • Liettuan on todettu perustettaneen ja yhdistyneen vuonna 1236, ja siksi se on Liettuan syntymävuosi. Yksi virhe on, että Puola ja Liettua näytetään teini-ikäisinä Tannenbergin taistelun aikaan What Happened After Tannenburgissa, mutta toisessa samaan aikaan kirjoitetussa stripissä (Chibitalia-aikalinjassa) he olivat silti pieniä lapsia pitkään kyseisen tapahtuman jälkeen.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki